| | Kalite Iyileştirmede Istatistiksel Proses | |
| | Yazar | Mesaj |
---|
PaTRoN Admin
Mesaj Sayısı : 656 Rep : 3 Kayıt tarihi : 15/09/09 Yaş : 33 Nerden : Trabzon
| Konu: Kalite Iyileştirmede Istatistiksel Proses Perş. Eyl. 17, 2009 2:14 pm | |
| GİRİŞ
Günümüzde serbest piyasa ekonomisi nedeniyle işletmeler arasında yaşanan katı rekabet şartları, üreticileri minimum maliyetle yüksek kalitede ürün üretmeye zorlamaktadır. Üretimdeki temel amaç, satılabilir nitelikteki kaliteli ürünler olduğundan, ürün kalitesinin tüketicinin veya alıcının kararını etkilemede giderek öneme sahip olduğu açıktır. Bu gelişme, firmaları "kalite güvence sistemi"ni kurarak rekabet ortamında kendini sürekli geliştirme ve ürün kalitesini sürekli iyileştirme yollarını aramaya zorlamıştır. Böylece, kalite güvence sistemi için standart model olarak kullanılan ISO-9000 serisi yardımıyla, kalitenin uluslararası standartlarda sağlanması amaçlanmaktadır. Sürekli iyileştirme felsefesine sahip bir firmada üretilen ürünün miktarı değil, üretilen ürünün ne kadarının uygun veya kullanışlı olduğu birinci derecede önem taşır. Bu düşünce kalite kontrolü literatüründe "kullanım uygunluğu" olarak adlandırılır. Bir işletmede üretilen tüm ürünlerin özellik (nitelik) ve ölçüm değerleri bakımından birbirinin tamamen aynı olması mümkün değildir. Bu durum, kalite düzeyinin üründen ürüne "farklılık" gösterdiği anlamına gelir. Önemli olan nokta, bu değişimin belirli bir tolerans seviyesinin dışına çıkmaması, ürünün/hizmetin işlevselliğini etkilememesi ve tüketicilerin beklenti ve ihtiyaçlarını karşılamada kabul edilebilir bir kalite düzeyinde olmasıdır.
KALİTE VE KALİTE KONTROL Kalite kontrol; kalite isteklerini gerçekleştirmek amacıyla kullanılan uygulama tekniklerine ve faaliyetlerine denir. Sabuncuoğlu ise, ( Sabuncuoğlu, 1995; 85), kalite kontrolü; “bir ürünün tüketicisini tatmin etmesi ve onun beklentilerini en iyi biçimde karşılaması amacıyla üretimin her aşamasında sürdürülen kontrol işlemidir. Kalite kontrol sürecinin temelinde üretimin planlanması aşamasında belirlenen kalite standartlarına üretim işlemleri boyunca, öncesinde ve sonrasında ne ölçüde uyulduğunun incelenmesi ve gözlenmesi yatar”, şeklinde tanımlamıştır. Ayrıca kalite kontrol aşağıdaki sorulara istatistiksel yöntemler yardımıyla cevap veren ve ürün kalitesini yüksek tutmayı amaçlayan bütün ölçme ve kontrol işlerinin, sürekli bir “bilgi alma değerlendirme-karar verme-müdahale” programına göre, sistemli bir şekilde yürütülmesini sağlayan bir faaliyettir.(Işığıçok, 2005:9)
* Doğru ve güvenilir bir ortalama değer bulmak için kaç ölçüm yapılmalıdır? * Bu ölçümler hangi örnekleme planına göre yapılmalıdır? * Ölçüm değerleri ile istenen değerler arasında ortaya çıkan farkın (varsa) önemli olup * olmadığı, diğer bir değişle, rastsal olup olmadığı nasıl bilinecek? * Standart sapma ne kadar küçük olmalıdır. * Ortalama değerin istenilen değerden farklı olması neyi ifade eder? * Örneğin, bir ürünün istenilenden daha sağlam olması bir hata mıdır?
* Kalitede kimlik değişimi dört aşamada incelenebilir: (Yücel, 2007;21)
* Muayene * İstatistiksel Kalite Kontrol * Toplam Kalite Kontrol * Toplam Kalite Yönetimi.
Muayene, ham madde ya da işlenmiş ürünün tümü üzerinde uygulanan bir kontrol işlemidir. Bu kontrol işlemi, sübjektif olarak yapılabileceği gibi, ölçme ya da saymaya dayanabilir.Burada önemli olan husus, tüm yığının kontrol edilmesidir. Bu nedenle muayene, diğer yöntemlerden farklıdır ve her zaman yapılmayabilir ve maliyeti de yüksektir.İstatistiksel kalite kontrol, örnekleme teorisine dayanan ve periyodik ölçmelerle kalitenin devamlı olarak izlenmesine dayanan bir yöntemdir. Yığının tümü üzerinde kontrol yapmanın olanaksız ya da çok pahalı olduğu hallerde, geniş zaman aralıkları içinde küçük örnekler üzerinde yapılan ölçmelerle, kalite ile ilgili bilgilerin sürekli biçimde toplanması, kalitedeki bozulmaların saptanarak incelenmelerin yapılması ve önlemlerin alınması için rapor edilmesi biçiminde uygulanır.Toplam kalite yönetimi anlayışı, sürekli iyileşme ve problem çözümüne istatistiksel ve sistematik bir yaklaşım ifade eder. Toplam kalite yönetiminde, sezgilerle değil verilerle çalışma alışkanlığı vardır. İstatistiksel problem çözümünde çalışanlar, sorunun kaynağına defalarca dönerek bilgi toplar. Kuşkusuz, toplanan veriler doğru olsa da, doğru kullanılmadıkça bir anlam ifade etmezler (Kovancı,2001:321).
İSTATİSTİKSEL PROSES KONTROLLERİ Süreçler hakkında veriler toplayarak, süreçlerin gidişatının incelenmesi ve değişkenliğinin ölçülmesi temeline dayanan kalite kontrol tekniğidir. Walter Shewharttarafından 1924 yılında geliştirilen İstatistiksel Proses Kontrol tekniğinde; istatistik metotlarla, imalat esnasında üründen ya da ürünün kalitesini etkileyen özelliklerden belli periyotlarla toplanan veriler incelenir ve analiz edilir; önceden belirlenen limitlerin dışına çıkan değerler oluştuğunda süreçteki bu değişkenliğin nedeni araştırılır, nedeni ortadan kaldırmak için incelemeler yapılır. “İstatistiksel Proses Kontrol” tekniğinde amaç; süreçleri kontrol altında tutmak, hataları ortaya çıkmadan önlemektir.
* Süreç Kontrolü adı verilen bu yöntemde, tüm süreç boyunca : - Hedef kaliteden sapmalar ve uygunsuzluklar tespit edilir, - Uygunsuzluğa yol açan gerçek sebepler ortaya çıkarılır, - Buna bağlı olarak belirlenen düzeltici/önleyici faaliyetler uygulanır.
Hataların görünür belirtileri (semptomlar) ile kökeninde yatan sebepler genellikle çok farklı olduklarından, uygun “tedaviye” başlanabilmesi için iyi bir “teşhis” kaçınılmazdır. Verimin artırılması için hayati önem taşıyan doğru teşhise varabilmek için ise, objektif verilerin kullanıldığı, bilimsel temellere dayanan yöntemlerden faydalanmak gerekir. İstatistiksel yöntemler bu kriterleri sağladıklarından, süreç kontrolü mekanizmasında yaygın kabul görmektedirler. İstatistiksel Proses Kontrolü (İPK), istatistik tekniklerinin veri toplamak, analiz etmek, yorumlamak ve çözümler getirmek üzere kalite problemlerine uygulanması olarak tanımlanmaktadır. İPK, üretimin önceden belirlenmiş kalite özelliklerine uygunluğunu ve kusurlu ürün üretiminin en aza indirgenmesini sağlayıcı bir nitelik taşımaktadır. İPK uygulamalarında proses sürekli gözlemlenerek problemler tespit edilir, problemin sebepleri belirlenir, çözüm geliştirilir, geliştirilen çözüm uygulanır ve proses tekrar izlenir. Bu döngü sonsuz olup bu sayede prosesin sürekli iyileştirilmesi sağlanır. (Devor ve diğerleri, 1992;52). Üretim sürecinde oluşan hataların sonradan telafi edilmesi oldukça zor ve yüksek maliyetlidir. Müşteri istek ve beklentilerini karşılayacak bir kalite düzeyine ulaşmak için, üretim sürecinin ürünleri hatasız olarak üretilmesini sağlamak gereklidir. İstatistiksel Proses Kontrol (İPK) bir ürünün en ekonomik ve yararlı biçimde üretilmesini sağlamak amacı ile istatistiksel prensip ve tekniklerin, üretimin tüm aşamasında kullanılmasıdır. Birinci Dünya Savaşı seri üretimi ortaya çıkarırken, artan üretim miktarı ve ürün çeşitliliği ile birlikte kalite kontrol de matematiksel yöntemleri kullanılması bir zorunluluk oldu. Bu durum II. Dünya Savaşı'nın başladığı döneme kadar sürdü. Savaşın getirdiği yoğun çalışma koşulları muayene teknolojisi ve istatistik yöntemlerin önemini arttırdı. Savaştan sonra üretimin sivil sektöre kayması ile birlikte Kalite Kontrol'ün yönetimi ve maliyeti devreye girdi. 1950'lerde istatistiksel yöntemler büyük ölçüde endüstriye girmiş ve “İstatistiksel Kalite Kontrol (SQC)” terimi ortaya çıkmıştır. Bu günlerde, istatistiksel kalite kontrol, kalite kontrolle eşanlamlı olarak kullanılmıştır. İstatistiksel kalite kontrolün canlı ve aynı heyecanla uygulanmasından sonra, 1950'lerin sonu ve 1960'ların başında, yeni hareketler dönemi başlamıştır. Bu yeni hareketler kalite kontrole yeni fikirler kazandırmış ve bir ivme vermiştir ve bu hareketler istatistiksel yöntemlerin üzerinde önemle durulmasına karşı bir çeşit hareket durumunda olmuşlardır İstatiksel kalite kontrol tekniklerinin sağladığı sonuçların çoğu zaman karar verme durumundaki insanlar için yeterli olmaması, “toplam kalite kontrolü” anlayışının doğmasına yol açmıştır. 1960 yıllarının ortasında ortaya çıkan bu anlayışa kalite kontrolü, tasarım aşamasından başlayarak gelen malzeme, proses içi ve nihai mamul aşamalarına kadar ayrı olarak yerine getirilmelidir. İstatiksel kalite kontrol tekniklerinin yanında metroloji, güvenilirlik, kalite bilişim teçhizatı, kalite güdülenmesi ve diğer bazı modern teknikler işletmenin genel kalite fonksiyonu çerçevesinde uygulanmaktadır.Toplam kalite kontrolünün gerek yönetim gerekse mühendislik uygulamaları üzerinde derin etkiler meydana getirmesi sonucunda 1980 yılından itibaren “kalite kontrol örgütünde toplam kalite kontrolü”, “toplam kalite yönetimi” ve “yeni iş stratejisi olarak kalite” gibi düşüncelerin ötesine evrimin temelleri atılmaya başlanmıştır. Masaaki İmai'ye göre toplam kalite kontrol, yöneticiden işçiye kadar herkesi kapsayan bütün pozisyonlarda performansın iyileştirilmesine yönelik; bütünleşmiş, düzenli ve sürekli iyileştirme faaliyetleridir. Japon endüstri standartları toplam kalite kontrolü, tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılayan kaliteli ürün veya hizmetleri ekonomik olarak üreten bir üretim yöntemleri sistemi olarak tanımlar ve istatistiksel tekniklerden yararlanan modern kalite kontrolü, “istatistiksel kalite kontrol” olarak tanımlar.(Aktan, 2003;.136) TKY' nin başlıca özelliği, kalitenin geleneksel yaklaşımda olduğu gibi sadece bir bölümün değil, işletmenin bütün bölümlerinin, bütün elemanlarının görevi olduğudur. Bu tepe yöneticilerden aşağıya doğru işletmenin tüm elemanlarını, müşteri ve tedarikçileri içeren bütüncül bir süreçtir. TKY' inde kalite, kontrol ile değil, üretim ile elde edilmektedir. Hatalıların kontrol ile ayıklanması yerine “ ilk seferinde doğru yap” temel ilkesi ve “hataların çıkmadan önlenmesi” yaklaşımı benimsenmektedir.
KALİTENİN TARİHSEL GELİŞİMİNDE İSTATİSTİKSEL PROSES KONTROLLERİ Günümüzde kaliteyi, mühendislik olanaklarından çok tüketici gereksinimleri belirlemektedir. “Kalite” sözcüğü kullanım amacına göre değişik anlamlar ifade edebilir. Birçok insana göre kalite “pahalı”, “lüks”, “az bulunur”, “üstün nitelikte” ve benzeri kavramlarla eşanlamlıdır. Herkesin genel olarak uzlaşacağı bir kalite tanımı yapılması neredeyse olanaksızdır. Değişik kalite tanımlarının yapılması kalitenin çok boyutlu olmasından kaynaklanmaktadır (Bozkurt, Odaman,1996;4) Modern kalite kontrolün temelleri, 1920'lerden itibaren istatistik metotların sanayide kullanımı ile ortaya çıkmıştır. Bu yıllarda ilk olarak Shewhart, Dodge, Roming, Pearson gibi bilim adamları istatistik metotları sanayide karşılaşılan kalite problemlerinin çözümünde kullanılarak proses kontrolün temelini atmışlardır. Dünyada gelişen rekabet ortamında kalite işletmelerin fonksiyonlarından biri olmaktan çıkmış, rekabette stratejik bir araç haline gelmiştir. Bir mamulün kalitesi müşteri isteklerini ve gereksinimlerini mümkün olan en ekonomik düzeyde karşılamayı amaçlayan mühendislik ve üretim karakteristiklerinin bileşiminden oluşur. Rekabetin ana hedefi müşteridir. Müşteriyi ele geçiren, tatmin eden ve elinde tutan kuruluşlar rekabette başarılıdır. Geleneksel anlayışta düzeltici işler ürün bazındadır, mevcut kalite düzeyi sorgusuz benimsenir, eğitim düzeyleri yetersizdir, İstatistiksel Proses Kontrolü (İPK) yalnızca kalite kontrol bölümüne öğretilir, kalite arttıkça maliyetlerin de artacağı inancı yaygındır, daha çok üretmek esastır, ürünler tamamlandıktan sonra muayene yoluyla kontrol edilir ve düzeltici işlemler ürün bazındadır, hata oluştuktan sonra tepkiler başlar, departmanlar arası bir çekişme vardır. Modern anlayışta ise düzeltici işler proses bazındadır, sürekli gelişme temel ilkedir; ekip çalışması yaygındır, bir sonraki departman bir önceki departmanın müşterisidir, önce kalite hedeflenir, hatalar oluşmadan tahmin edilir ve önleyici tedbirler alınır, her düzeyde yoğun eğitim öngörülür, İPK teknikleri ve kullanımı hakkında herkes bilgilendirilir, kalite arttıkça maliyetlerin düşeceği inancı hakimdir. Ürünleri muayene ederek hatalı olanları ıskartaya ayırma, malları kalitelerine göre sınıflandırma ve yeniden işleme bu hatalara yol açan nedenlerin hiç birini ortadan kaldırmaz dolayısıyla muayene gecikmiş, etkisiz, masraflı bir yöntemdir. Kısaca İPK ise proseslerdeki değişkenliğin ölçülmesi ve irdelenmesi için istatistiksel tekniklerin uygulanmasıdır. IPK'da 4 temel işlev sırasıyla şöyledir: 1. Proses değişkenliği ölçülür. 2. Proses değişkenliği kontrol edilir. 3. Proses yeterli hale getirilir. 4- Proses değişkenliğinin azaltılması sürdürülür. IPK ile: (Dalgıç, 2007;3)
* o + Hatalar kaynağında önlenir, sorunlar yayılmadan durdurulur, böylece birbirlerini besleyen departmanların birbirlerine hatalı ürün vermeleri önlenir. + Herkes kendi içinin kalitesini denetler + Her departman hem bir alıcı, hem de satıcı durumundadır. Bu yüzden herkesin kendi ürününü bir sonraki departmana hatasız sunması söz konusudur. | |
| | | PaTRoN Admin
Mesaj Sayısı : 656 Rep : 3 Kayıt tarihi : 15/09/09 Yaş : 33 Nerden : Trabzon
| Konu: Geri: Kalite Iyileştirmede Istatistiksel Proses Perş. Eyl. 17, 2009 2:14 pm | |
| KALİTE İYİLEŞTİRMEDE KULLANILAN İSTATİSTİKSEL PROSES KONTROLLERİ İstatistiksel tekniklerin kaliteyi iyileştirdiği, geliştirdiği, verimliliği arttırdığı ve maliyetleri düşürdüğü bilinmektedir. İstatistiksel teknikler; karmaşık süreçleri analiz ederek, bunlar arasındaki sebep-sonuç ilişkilerini ortaya çıkarmakta ve kalite iyileştirme faaliyetlerini kolaylaştırmaktadır. Nitekim istatistiksel tekniklerin; otomotiv, elektronik, tekstil, sağlık ve gıda gibi çeşitli endüstri dallarında kullanıldığı bilinmektedir (Rungtusanatham, 2000; 43). Kalite ve süreç iyileştirme çalışmalarında bir çok yöntem geliştirilmiştir. Kalite ve süreç iyileştirme çalışmalarında yönetime yardımcı olacak yöntemlerden birisi “Deming Çevrimi” dir. İlk olarak W.A.Shewhart tarafından ortaya atılan ve Shewhart çevrimi olarak da bilinen bu teknik, 1950 yılında Japonlar tarafından “Deming Çevrimi” olarak yeniden isimlendirilmiştir. Deming Çevrimi: “Planla-Yap-Doğrula-Karar ver”, süreçlerinden oluşmaktadır (Bozkurt, 1998: 21-33). İstatistiksel yöntemler arasında kullanım alanının genişliği ve sonuç verimliliği açısından en çok tercih edilen bir diğer teknik ise “Ishikawa'nın Yedi Temel Aracı” dır. “Ishikawa'nın Yedi Temel Aracı”; çetele tablosu, sınıflandırma, histogram, Pareto Analizi, balık-kılçık diyagramları, serpilme ve kontrol çizelgeleri, şeklinde sıralanmaktadır.(Yücel, 2007;22) İstatistiksel teknikler, uygulama sürecinde ortaya çıkan problemlerin belirlenmesinde, çözülmesinde ve gerekli verilerin oluşturulmasında etkin bir kullanıma sahiptir. İstatistiksel süreç kontrolünde, yararlanılan temel araçlar yaygın olarak “Yedi Kalite Aracı” olarak bilinir. Bu yedi araç, verilerin düzgün biçimde belirlenebilmesini kolaylaştırmak ve bu verilerin sistematik bir yaklaşımla değerlendirilmesini sağlamak amacı ile tasarımlanmıştır. Kalite ve süreç iyileştirmede kullanılan “Ishikawa'nın Yedi Temel Araç (Kolarik, 1995, 31-32) ; a) Sınıflandırma, b) Çetele, c) Histogram, d) Pareto analizi, e) Neden-Sonuç diyagramı, f) Saçılma diyagramları, g) Kontrol grafikleridir, a. Sınıflandırma: Sınıflandırma, tek başına bir analiz metodu olamayıp, her metot için kullanılabilen genel bir yaklaşımdır. Süreç kontrolünün temelinde değişkenliklerin sebebini bulmak varsa; bu sebeplerin ortaya çıkarılmasında toplam verinin sınıflandırılması kritik rol oynamaktadır. Sınıflandırma, verinin değişkenlik kaynaklarına göre gruplara ayrılarak kaydedilmesi ve işlenmesi olarak tarif edilebilir (Kolarik, 1995: 176). b. Çetele: Kontrol çeteleleri, kalite kontrolde verilerin kaydı ve düzenlenmesi için kullanılır. Belirli zaman aralığında meydana gelen hataların ortaya çıkma nedenleri ve kaynaklarını bulmak amacı ile sorunları çetele ile göstererek sıklık derecesinin saptanması için kullanılan bir araçtır (Kartal, 1999:30). c. Histogram: Histogram, gruplandırılan ölçüm değerlerinin bir dikdörtgenler dizisi şeklinde grafiklendirilmesidir. Histogramlardaki dikdörtgenlerin tabanları sınıf aralıklarını yükseklikleri ise sınıf frekanslarının yani o sınıfa düşen veri sayısını temsil eder (Kartal, 1999:30). d. Pareto Analizi: Adını İtalyan ekonomist Wilfredo Pareto'dan alan bu araç 80-20 kuralı olarak da bilinir. Analiz, sorunların %80 inin, yerine getirilen işlemlerin %20 sine dayandığı mantığı ile problemleri ve nedenleri derecelendirir. Böylece en önemli nedenlere odaklanmasını sağlar. Bunun için histogramlar için belirlenen frekanslarla, kümülatif frekans değerleri bulunur. Bu değerler en sık rastlanan değerler en solda, en az rastlananlar en sağda olacak biçimde “x” eksenine yerleştirilir. Pareto analizinde hata türleri gerektiğinde daha fazla grup halinde ele alınabilir. En önemli neden öncelikli olarak ele alınmalı ve giderilmesi sağlanmalıdır. Analiz sürekli sürdürülerek hata nedenleri azaltılır. Pareto analizi için oluşturulan Pareto grafikleri, en çok rastlanan hata türünden en az rastlanana doğru azalarak giden bir dikdörtgenler dizisi şeklindedir (Kartal, 1999:38). e. Neden-Sonuç Diyagramı(Sebep-Sonuç Diyagramı): Neden-sonuç diyagramı, bir kalite karakteristiği ve faktörleri arasındaki ilişkiyi gösteren bir diyagram olarak tanımlanmaktadır (Besterfield, 1998: 22-24) . Bu diyagram sebep-sonuç diyagramı olarak ta adlandırılmaktadır. f.Saçılma Diyagramı: Belirli bir süreçte birbiriyle ilişkili oldukları düşünülen iki veri seti, belirli bir diyagram üzerinde incelenir. Değişkenlerden bir yatay eksende diğeri dikey eksende yer alır. Yatay eksendeki değişkenin belirli bir değerine karşılık dikey eksendeki değişkenin aldığı değerin kesişme noktalarını belirlenerek bir noktalar bulutu elde edilir (Besterfield, 1998: 330-33). g. Kontrol Grafikleri: “Kontrol Çizgisi” kavramı, ilk olarak 1924 yılında Bell Telephone Laboratories elemanlarından W.A. Shewhart tarafından geliştirilmiştir (Kolarik, 1995, 23). Bir üretim sürecinde üretilen mamuller birbirinin aynı olamazlar. Değişkenlikler şans nedenli yada atanabilir nedenli faktörlere bağlı olarak ortaya çıkan kontrol şemaları, değişkenliğin şansa bağlı mı yoksa kontrol edilebilir bir özelliğe bağlı mı olduğunu ortaya çıkarır. Kontrol diyagramları örnek ortalamalarını ifade eden bir orta çizgiden ve alt ve üst limitleri ifade eden kesikli alt ve üst çizgilerden oluşur. İstatistiksel kalite kontrolü teknikleri uygulama zorunluluğu sırasına göre üç grupta sınıflandırılabilir. 1. Temel İstatistiksel Teknikler
* Frekans Dağılımı * Histogram * Pareto Çözümlemesi ve Pareto Diyagramı * Neden-Sonuç Çözümlemesi * Gruplandırma * Serpilme Diyagramı * Kontrol Grafiği
2. Orta Düzeydeki İstatistiksel Teknikler
* Örneklem Araştırması * İstatistiksel Örnekleme Muayenesi * İstatistiksel Tahmin ve Testlere İlişkin Teknikler * Duyarlılık Testlerine İlişkin Teknikler * Deney Planlaması Teknikleri
3. İleri Düzeydeki İstatistiksel Teknikler
* İleri Düzeydeki Deneysel Planlaması Teknikleri * Çoklu Değişkenli Çözümleme * Çeşitli Yöneylem Araştırması Teknikleri
Bu tekniklere ek olarak, problemlerin belirlenmesinde ve çözümünde kullanılan “beyin fırtınası”, “K 5N” sorgulama yönteminin tüm çalışanlar tarafından bilinmesi ve kullanılması, sürekli iyileştirme için en önemli adım olacaktır.(Işığıçok, 2005:52) Kalite yönetiminde istatistiksel kalite kontrol tekniklerinin başarılı sonuçlar verebilmesi için bazı temel noktalara dikkat edilmesi gerekmektedir. Bunlar; * İstatistiksel yöntemlerin uygulanabilmesi için sayısal verilere ihtiyaç vardır, sayısal verileri toplarken göz önünde tutulacak bazı hususlar belirtilmiştir; Verileri toplamaktaki amacın açık olarak belirlenmesi incelenmekte olan durumu gerçekçi bir şekilde yansıtmalı, verilere yorum katılmamalı, veriler toplandığı yere göre sınıflandırılmalı, kullanılacak ölçü aletleri, ölçü birimleri, parti miktarları, veri sayısı belirlenmelidir. * Bilgisizlik veya dikkatsizlik sonucunda istatistiksel yöntemlerin kullanımına ait bazı sorunlar oluşabilir; bunların bazıları, yanlış yada gerçeklerle bağdaşmayan veriler, yetersiz veri toplama yöntemleri, veri iletiminden doğan hatalar ve hatalı matematiksel işlemler, anormal değerlerin kullanılması, uygun istatistiksel yöntemlerin belirlenmemesi, deneyimsiz kişilerin yaptıkları yanlışlar.
SONUÇ Kalite iyileştirme ve geliştirme sürecinde istatistiksel teknikler geniş bir kullanım alanına sahiptir. İstatistiğin kalite kontrolde geniş uygulama olanağı bulması, minimum malzeme ve işçilikle yüksek kalite düzeyinde ve büyük miktarlarda üretimi zorunlu kılan II. Dünya Savaşı'nda gerçekleşmiştir (Kobu, 1996: 471). İstatistiksel teknikler, süreçlerde gözlenen değişkenlikleri belirlemeye çalışır. İstatistik, imalat sisteminde görülen bir aksaklık veya kontrolsüzlük sonucunda mamul özelliklerinde standartlardan sapmaları ortaya çıkaracaktır. İstatistiksel proses kontrolü, muayene yolu ile % 100 kalite güvencesi sağlanamaması nedeni ile ortaya çıkmıştır. Burada amaç, üretilen ürünü kontrol etmek yerine, ürünü üreten sistemi kontrol etmektir. Üretilen ürünün özellikleri onu üreten prosesin bir fonksiyonudur, diğer bir ifade ile, proses ile ürün arasında bir sebep-sonuç ilişkisi vardır. Eğer tüm proses değişkenleri kontrol altına alınabilirse, ürünün özellikleri de kontrol altına alınmış olur (Kavrakoğlu, 1996;17) İyi bir organizasyon ve yönetim tarafından desteklenen bir istatistiksel proses kontrol metodu ile üretim/hizmet için gerekli olan proses transformasyonu esnasında kalitenin kontrolü yapılmaktadır. İstatistiksel proses kontrolü sadece bir araç olmayıp, aynı zamanda kalite problemlerine sebep olan değişkenliklerin azaltılması için bir stratejidir. İstatistiksel proses kontrolünün iyileştirilebilmesi için uygulamadan sonra prosesin geliştirilmesi gerekmektedir.
YARARLANILAN KAYNAKLAR
* BESTERFIELD, D.H., (1998), Quality Control, Prentice Hall, New Jersey
* BOZKURT, R., (1998), Kalite İyileştirme Araç ve Yöntemleri, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları No: 630, Ankara
BOZKURT,R,ODAMAN, A, (1996). “İso 9000 Kalite Güvence Sitemleri”, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları:549, Ankara
DEVOR, R.E., CHANG, T., SUTHERLAND, J.W., (1992); Statistical Quality Design and Control, Macmillanel IŞIĞIÇOK, E, (2005).Toplam Kalite Yönetimine Bakış Açısıyla “İstatistiksel Kalite Kontrol”, Ezgi Kitabevi, Bursa
* KOBU, B., (1996), Üretim Yönetimi, Avcıol Basım, 9. Baskı, İstanbul
* KARTAL, M., (1999), İstatistiksel Proses Kontrolu, Kariyer Matbaası, Ankara
* KAVRAKOĞLU, İ.,(1996) Kalite Güvencesi ve İSO 9000, KalDer Yay.
* RUNGTUSANATHAM M., (2000), “The Quality and Motivational Effects of Statistical Process Control”, Journal of Quality Management, Vol 4, No. 2
* RUNGTUSANATHAM, M., (2001), “Beyond Improved Quality: The Motivational Effects of Statistical Process Control”, Journal of Operations Management, Vol 19
* KOLARIK, W. J., (1995), Creating Quality-Concepts, Systems, Strategis, and Tools, McGraw-HILL
KOVANCI A, (2001). Toplam kalite Yönetimi: Fakat nasıl? .Sistem Yayıncılık, İstanbul
SABUNCUOĞLU,Z, TOKOL,T. (1995). İşletme-2 Fonksiyonel Analiz, Rota baskı Bursa.
YÜCEL M. (2007),8. Türkiye Ekonometri ve İstatistik Kongresi24-25 Mayıs 2007 - İnönü Üniversitesi, Malatya 1 İller Bankası Genel Müdürlüğü, U.İ.B. | |
| | | | Kalite Iyileştirmede Istatistiksel Proses | |
|
| Bu forumun müsaadesi var: | Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
| |
| |
| |